Desítka českých bank se spojuje k vytvoření Bank ID

Deset bank, reprezentujících drtivou většinu klientů v Česku, stvrdilo společnou snahu na vytvoření jednotného standardu online ověřování občanů u služeb státu a firem pod značkou Bank ID. Je to významný průlom v digitalizaci Česka. Některé firmy řešení pod touto značkou již připravují, například pojišťovna Kooperativa nebo Pražská plynárenská. Zapojují se i další energetické společnosti, pojišťovny a finanční instituce a zájem je také z oblastí školství, médií, kultury a medicíny a od technologických a sázkových společností, dopravců nebo obcí.

„Minulý rok byly přijaty potřebné legislativní změny a byla založena společná firma. Nyní prožíváme další významný milník na cestě k digitalizaci Česka, kdy se do projektu připojuje sedm nových bank. Mílovými kroky tak pokračujeme v zavádění standardu, který se velice osvědčil v zahraničí. Lidé si totiž nemusí zřizovat nic nového, pouze využijí svého stávajícího přihlášení k elektronickému bankovnictví. Díky Bank ID se všem život výrazně zjednoduší a začnou ho používat prakticky denně,” říká Jan Blažek, člen představenstva společnosti Bankovní identita, jejíž akcionáři jsou Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.

Pro občany je bankovní identita něco jako digitální občanka, pomocí které se mohou bezpečně a jednoduše elektronicky prokázat při používání online služeb státu, třeba na Portálu občana, a velmi brzy i firem z výše zmíněných odvětví. S bankovní identitou lze potvrzovat i transakce a formuláře vyplněné online nebo podepisovat dokumenty. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.

„Česko potřebuje digitalizaci a bankovní identita je pro digitalizaci obrovský krok kupředu. Firmám přinese miliony uživatelů, kteří už vědí, jak se přihlásit ke službám online. Digitální přístup ke službám se stane standardem, což zároveň vytvoří i tlak na další poskytovatele služeb včetně státu, aby digitalizaci urychlil. Zájem občanů a médií i první pozitivní zkušenosti s bankovním identitou potvrzují, že masivní rozvoj digitalizace nastává právě teď,“ uvádí Miroslav Lukeš, poradce pro strategii a obchod Bankovní identita.

Dostat se na úroveň, kde bude bankovní identitu k přihlašování a ověřování používat drtivá většina Čechů opakovaně, je otázkou dvou až tří let. Banky mají už zhruba 5,5 milionu uživatelů bankovní identity, tedy klientů internetového bankovnictví. Využití je čistě dobrovolné, ale díky pohodlí a jednoduchosti si lidé bankovní identitu snadno oblíbí. Navíc jim banka poskytne informaci, kde všude klient souhlasil s poskytnutím dat. Takový komfort a přehled stávající občanský průkaz nikdy nemůže nabídnout. Trend digitalizace potvrzují i zástupci předních společností pojišťovnictví a energetiky.

„Kooperativa nepochybuje o správnosti digitalizačního trendu, věří mu a velmi intenzivně jde tímto směrem již dnes jak ve svých procesech, tak zejména v nástrojích a činnostech, které zvyšují komfort klientů. Součástí digitalizace a v mnoha oblastech i zásadní potřebou je e-identita obecně, a proto je Kooperativa s Bankovní identitou a.s. v úzkém jednání o podobě efektivní integrace Bank ID. Škála využití je široká a jakkoli pojišťovna většinu potřeb naplňuje jiným způsobem, rozhodně chce využít výhod Bank ID a svým klientům jej nabídnout,“ shrnuje Eva Poláchová, členka představenstva Kooperativy.

„Digitalizace je pro nás jednou z největších priorit. Zavedení služby Bank ID je prvním z kroků k zefektivnění služeb našim zákazníkům. Ověření identity na našem zákaznickém portálu bude díky tomuto řešení velmi rychlé, pohodlné a bezpečné,“ říká Martin Pacovský, předseda představenstva Pražské plynárenské.

Podle konzultační a technologické společnosti Trask, která se dlouhodobě věnuje inovacím v on-line identifikaci osob na internetu a je hlavním integračním partnerem společnosti Bankovní identita, v tuto chvíli poptávka firem po chystané Bank ID zesiluje. „Volání služby je pro firmy relativně jednoduché. Složité je ale identitu napárovat na vnitřní systémy firmy a vše udržovat aktuální. Našim cílem je zajistit bezstarostné použití. Známe potřebnou legislativu, poradíme, kde bankovní identitu použít, integrujeme ji na vnitřní procesy firmy, budeme ji udržovat stále aktuální,“ vysvětluje Pavel Riegger, výkonný ředitel firmy Trask.

Pro editory:

Bankovní identita - akciová společnost, jejímž posláním je pomocí jediné digitální platformy nazvané Bank ID propojit firmy a instituce s bankami. Jejími akcionáři aktuálně jsou: Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.

Bank ID - obchodní název digitální služby pro komerční sektor od akciové společnosti Bankovní identita.

Trask - leader v digitalizaci firem, v digitalizaci procesů, produktů a vztahů se zákazníkem. Téma identifikace a ověřování zákazníků bylo a je naprosto zásadním elementem jakékoliv digitalizace, a proto vyvinul řadu vlastních nástrojů na práci s elektronickým podpisem, biometrií, ověřování dokladů, nebo KYC API, což je předchůdce bankovní identity. Bankovní identita je další vítaný způsob identifikace. Trask chce své zkušenosti předat všem organizacím, které chtějí bankovní identitu využít, včetně bank, které chtějí být Identity providerem. https://www.trask.cz/bankid