Mobilní aplikace Bank iD PLUS pro snadné ověření věku zákazníků spustila pilotní provoz

Praha 29. března 2023 – Moderní přístup k zákazníkům zaručující ochranu osobních údajů a poskytující rychlejší a pohodlnější obsluhu. To nabízí obchodníkům aplikace Bank iD PLUS, která slouží k jednoznačnému prokázání věku zákazníka bez nutnosti prokazovat se průkazem totožnosti. Restaurace, obchody, kina, půjčovny a další provozovny ji mohou začít okamžitě používat díky snadné registraci na webu plus.bankid.cz. Do konce letošního roku je aplikace v pilotním provozu a je pro všechny provozovny zdarma. 

Aplikace najde využití kdekoli, kde je prodávající dle zákona povinen ověřit věk zákazníka v okamžiku prodeje. Typicky jde o prodej zboží s limitovanou dostupností, nejčastěji se jedná o prodej alkoholu, tabákových výrobků a pyrotechniky. „Nabízíme obchodníkům nástroj, díky kterému splní zákonnou povinnost ověřit věk zákazníka a který zároveň umožní zrychlit a zpříjemnit obsluhu jejich zákazníků,“ uvedl Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, a.s. Aplikace Bank iD PLUS celý proces ověřování věku zákazníků dokumentuje a v případě kontroly dozorových orgánů je možné jej zpětně doložit. 

Aplikace Bank iD PLUS, do níž se uživatelé registrují prostřednictvím bankovní identity, potvrzuje splnění věkového limutu vygenerováním či načtením QR kódu v reálném čase. V pilotním provozu nabízí svým zákazníkům ověření věku přes Bank iD PLUS například pražské restaurace Červený Jelen a Vinograf. „Aplikaci Bank iD PLUS vidíme jako vítanou inovaci, která nijak nenarušuje gastronomický klientský zážitek, protože mobil dnes má při ruce z mladé generace snad každý,“ říká spolumajitel Vínografu Jan Horešovský.

Prostor pro uplatnění aplikace Bank iD PLUS je široký. Funguje jak ve fyzickém světě, tak při vzdáleném prodeji v e-shopech. Pomůže urychlit odbavení zákazníků na samoobslužných pokladnách v maloobchodu. Využít ji mohou provozovatelé výdejních boxů a kinosálů, ale také všichni, kteří nabízí jakékoli slevy vázané na určitý věk.

Jak ověřování věku funguje?

Ověřování věku zákazníků přímo v provozovně je možné dvěma způsoby:

  • Obsluha svým mobilním zařízením načte QR kód, který vygeneruje zákazník v aplikaci Bank iD PLUS. Po načtení se na displeji zobrazí, zda zákazník věkový limit splňuje.
  • Provozovna si v aplikaci vygeneruje svůj QR kód, vytiskne jej a umístí na viditelném místě. Tento QR kód zákazník načte svým mobilním telefonem a jeho aplikace Bank iD PLUS potvrdí splnění věkového limitu.

Při online nákupu zboží s limitovanou dostupností se před dokončením objednávky zobrazí QR kód na ověření věku, tento kód zákazník aplikací Bank iD PLUS načte a aplikace předá informaci o výsledku ověření e-shopu. Pokud ověření věku proběhlo v pořádku, může zákazník dokončit objednávku.   

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u institucí a firem. Bankovní identitu má téměř šest milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů.  

V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Za tu dobu ji využilo více než 2,7 milionu lidí, což představuje více než třetinu dospělé populace. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.