Více Čechů podalo letos poprvé daňové přiznání online než na papíře

Počet elektronických daňových přiznání fyzických osob se letos zdvojnásobil.

Praha 18. května 2023 – Finanční správa eviduje přes 2,2 milionu daňových přiznání za rok 2022 podaných fyzickými osobami. Ti je mohou odevzdávat elektronicky už třetím rokem a oblíbenost tohoto způsobu stále roste. Jen v porovnání s minulým rokem se počet elektronických podání zvýšil o více než 97 % na 1 282 772 podání.

Zatímco v loňském roce podalo své přiznání online 31 % fyzických osob, letos to už bylo 57 %. Z pohodlí domova si mohou lidé vyřídit daně jednoduše a intuitivně prostřednictvím portálu MOJE daně. Jedním z důvodů rostoucí popularity elektronických daňových přiznání je bankovní identita, přes kterou se k online portálu finanční správy přihlásilo 72 % občanů.

„Letošní data Finanční správy ukazují, že digitalizace v Česku opravdu může začít fungovat. Občané chtějí využívat online služby státu, stačí jim dát příležitost. Nejde ale jen o komfort lidí, kteří daňové přiznání podávají. Jde také o velké usnadnění práce úředníků, kteří místo papírování mohou věnovat svůj čas složitějším případům,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel Bankovní identita, a.s.

Digitalizace přináší výhody jak pro samotné občany, tak pro stát. Zjednodušuje a zrychluje komunikaci mezi lidmi a institucemi. V případě daní pak umožňuje efektivnější zpracování daňových přiznání. Je samozřejmě nezbytné zajistit lidem dostatečnou edukaci a podporu, aby elektronické podání zvládli a plně tak využili výhod digitálních technologií.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má téměř šest milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů.  

V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Za tu dobu ji využilo více než 2,7 milionu lidí, což představuje více než třetinu dospělé populace. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.